sisältää mainoslinkkejä
Fatbike eli ”läskipyörä” on saanut nimensä sen paksuista renkaista. Se on maastopyörä, jolla voi ajaa hyvin erilaisissa maastoissa niin, etteivät renkaat uppoa. Fatbike sopii myös talviajoon lumella leveiden renkaidensa ansiosta. Vertailimme tässä artikkelissa viittä eri pyörää, jotta helpotamme fatbiken hankintaasi. Viimeisenä vertailussamme on myös yksi sähköfatbike -malli. Klikkaa joko otsikkoa tai lopussa olevaa linkkiä, niin pääset vertailemaan pyörien hintoja!
NISHIKI DURANGO 26 FATBIKE
Tämä Nishike Fatbike -malli sopii erinomaisesti haastavaankin maastoon! Sillä voit polkea liukkailla kallioilla, hiekalla ja lumessa. Renkaat ovat leveät ja niiden pito erinomainen. Hyvien ominaisuuksiensa vuoksi tämä pyörä sopii hyvin myös ymprivuotiseen ajoon.
Nishikin Fatbike Durangossa on Schwalbe Jumbo Jim 26×4.0 -renkaat. Keveyttä pyörään tuo alumiinirunko ja -etuhaarukka. Sram NX 11 -voimansiirto ja tehokkaat Shimanon hydrauliset levyjarrut takaavat luotettavia ajokilometrejä.
Runko: Alumiini
Etuhaarukka: Alumiini
Takavaihtaja: Sram NX 1×11
Vaihdevivut: Sram NX 1×11 Trigger
Jarrut: Shimano MT-200 hydrauliset levyjarrut
Kampisarja: Sram NX Eagle 30T Fat4
Takarataspakka: MS7 11-42T
Vanteet: Alumiini fat 26″
Renkaat: Schwalbe Jumbo Jim 26×4.0 (100-559)
Ohjainkannatin: Alumiini 60 mm
Ohjaustanko: Alumiini 720 mm
Kädensijat: Velo, Kraton black
Istuin: Active
Istuinkannatin: Alumiini 31,6 mm
Polkimet: Muovi non-slip
Paino: 14,7 kg
Vertaile NISHIKI DURANGO hintoja täällä!
TREK FARLEY 5
Trek Farley 5 on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen läskipyörä ja se on loistava valinta ympärivuotiseen pyöräilyyn! Se kulkee hyvin niin hiekalla kuin lumessakin ja ylittää monenlaiset haastavatkin maastot monster truckin tyylisellä vakaudellaan sekä pidollaan. Kevyt alumiinirunko ja Shimanon 1x-voimansiirto tekevät tästä pyörästä huippuluokan valinnan ajajalle, joka haluaa ajaa maastopyörällä vuoden ympäri säätilasta riippumatta.
Tässä pyörässä on kevyt alumiinirunko, vaakasuunnassa liikutettavat dropoutit, Bontrager Haru -hiilikuituhaarukka, dropper-satulatolppa, monipuolinen 1×10-vaihteinen Shimano Deore -voimansiirto, SUNringlé Mulefüt -kiekot, välittömästi kytkeytyvä 108-hampainen Rapid Drive -takanapa sekä erittäin hyvin pitävät, nastoitettavat Bontrager Gnarwhal TLR -renkaat.
Runko: Alpha Platinum -alumiinia, kartioitu emäputki, sisäinen vaihtajien ja dropper-satulatolpan vaijerireititys, kiinnityspisteet tavaratelineelle, 197×12 mm:n säädettävät vaakasuuntaisesti liikutettavat dropoutit
Etuhaarukka: Bontrager Haru, kartioitu alumiininen ohjainputki, OCLV-hiilikuituiset alaosat, pituus akselista kruunuun 490 mm, 15×150 mm:n läpiakseli
Etunapa: Bontrager, alumiinia, suljetut laakerit, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, 150×15 mm:n läpiakseli
Takanapa: Bontrager, alumiinia, suljetut laakerit, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Rapid Drive 108, Shimano 10-vapaanapa, 197×12 mm:n läpiakseli
Vanteet: SUNringlé Mulefüt 80 SL, 32 reikää, aukotettu
Renkaat: Bontrager Gnarwhal Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength -suojatut sivuseinämät, aramidipalle, 120 tpi, 27.5 x 4.50″ (S ja M-koossa takana 27.5 x 3.80″)
Vaihdevipu: Shimano Deore M4100, 10 vaihdetta
Takavaihtaja: Shimano Deore M5120, pitkä häkki
Kammet: Race Face Ride, 28T
Keskiö: Race Face, 121 mm, press-fit
Rataspakka: Shimano Deore M4100, 11-46, 10 vaihdetta
Ketju: KMC X10, 10 vaihdetta
Polkimet: VP-536, nailonia, avopoljin
Satula: Bontrager Arvada, teräskiskot, leveys 138 mm
Hissitolppa: TranzX JD-YSP18, sisäinen vaijerireititys, 31,6 mm
Ohjaustanko: Bontrager, alumiinia, 31,8 mm, nousu 15 mm, leveys 750 mm
Gripit: Bontrager XR Trail Comp, nailonia, lukittuvat
Ohjainkannatin: Bontrager Elite, 31,8 mm, Blendr-yhteensopiva, 7 astetta
Ohjainlaakeri: FSA IS-2, 1 1/8″:n yläosa, 1.5″:n alaosa
Jarrulevyt: Avid G2 CleanSweep, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, 160 mm
Paino: M – 14,66 kg (sisärenkaiden kera)
Vertaile TREK FARLEY 5 hintoja täällä!
TREK ROSCOE 8
Trek Roscoe 8 on hyvä valinta jäykkäperäisistä maastopyöristä. Se on rento, hauskaan trail-ajoon suunnattu maastopyörä, joka on varusteltu huipputason osakokonaisuudella. 29er-vankkuripyörät tasoittavat juurakot ja kivet, 2,6” renkaat tehostavat pitoa ja 140mm joustohaarukka tekevät ajosta mahtavaa jokaisella polulla aina tiiviistä singletrackeista irrallisille pinnoillekin.
Pyörässä on kevyt alumiinirunko, lukittava RockShox 35 Gold -haarukka 140 mm:n joustolla, 1×12-vaihteinen SRAM NX Eagle -voimansiirto, ylämäkien kiipeämistä helpottava laaja vaihdeskaala, tehokkaat nelimäntäiset jarrut sekä hissitolppa, joka auttaa siirtymään pyörän päällä alamäissä, kaarteissa ja hypyissä. Pyörässä on myös nopeasti vierivät 29″:n kiekot, välittömästi kytkeytyvä 108-hampainen Rapid Drive -takanapa ja leveät, hyvin pitävät 2.6″:n renkaat.
Runko: Alpha Gold alumiini, kartioitu emäputki, sisäinen vaihtajien ja dropper-satulatolpan vaijerireititys, ISCG 05 -kiinnitys, kierteellinen keskiö, Boost148, 12 mm läpiakseli
Etuhaarukka: RockShox 35 Gold RL, DebonAir-jousi, Motion Control -vaimennin, lukitus, kartioitu ohjainputki, offset 44 mm, Boost110, 15 mm:n Maxle Stealth -akseli, jousto 140 mm
Etunapa: Bontrager, alumiinia, suljetut laakerit, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Boost110, 15 mm:n läpiakseli
Takanapa: Bontrager, alumiinia, suljetut laakerit, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Rapid Drive 108, Shimano 10-vapaanapa, Boost148, 12 mm:n läpiakseli
Vanteet: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 28 reikää, Presta-venttiili
Renkaat: Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength -suojatut sivuseinämät, aramidipalle, 120 tpi, 29×2.60″
Vaihdevipu: SRAM NX Eagle, 12 vaihdetta
Takavaihtaja: SRAM GX Eagle
Kammet: SRAM X1 Eagle, DUB, 30T teräsratas, ketjulinja 52 mm
Keskiö: SRAM DUB, 73 mm, BSA-kierteinen
Rataspakka: SRAM PG-1230 Eagle, 11-50, 12 vaihdetta
Ketju: SRAM NX Eagle, 12 vaihdetta
Satula: Bontrager Arvada, teräskiskot, leveys 138 mm
Hissitolppa: TranzX JD-YSP18, sisäinen vaijerireititys, 31,6 mm
Ohjaustanko: Bontrager Rhythm Comp, alumiinia, 31,8 mm, nousu 15 mm, leveys 780mm
Gripit: Bontrager XR Trail Comp, nailonia, lukittuvat
Ohjainkannatin: Bontrager, alumiinia, 31,8 mm, Blendr-yhteensopiva, 7 astetta
Ohjainlaakeri: FSA IS-2, 1 1/8″:n yläosa, 1.5″:n alaosa
Jarrut: Shimano, nelimäntäinen hydraulinen levyjarru, MT4100-vipu, MT420-jarrusatula
Jarrulevyt: Shimano RT66, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, 203mm / 180mm
Paino: M – 13,54 kg (TLR-tiivistysaineen kanssa, ei sisärenkaita)
Vertaile TREK ROSCOE 8 hintoja täällä!
TREK ROSCOE 9 2023
Paras jäykkäperäisistä alumiinisista maastopyöristä on ehdottomasti Trek Roscoe 9, joka on suunniteltu kierros toisensa jälkeen jatkuvaan ilotteluun maastossa! Mahtavan suorituskyvyn pyörään antaa tehokkaat nelimäntäiset jarrut, 140 mm:n joustolla varustettu FOX Rhytm 36 -haarukka sekä nopeuden ja hyvän pidon yhdistävät kiekot ja renkaat.
Tässä pyörässä on kevyt alumiinirunko, lukittava FOX Rhythm -haarukka 140 mm:n joustolla ja 36 mm paksuilla liukuputkilla, 1×12-vaihteinen Shimano SLX/XT -voimansiirto, ylämäkien kiipeämistä helpottava laaja vaihdeskaala, tehokkaat nelimäntäiset jarrut sekä hissitolppa, joka auttaa siirtymään pyörän päällä alamäissä, kaarteissa ja hypyissä. Pyörässä on myös 29″:n kiekot ja leveät, hyvin pitävät 2.6″:n renkaat.
Runko: Alpha Gold alumiini, kartioitu emäputki, sisäinen vaihtajien ja dropper-satulatolpan vaijerireititys, ISCG 05 -kiinnitys, kierteellinen keskiö, Boost148, 12 mm läpiakseli
Etuhaarukka: FOX Rhythm 36 -haarukka, Float EVOL -ilmajousi, GRIP-vaimennin, kartioitu ohjainputki, offset 44 mm, Boost110, 15 mm:n Kabolt-akseli, jousto 140 mm
Kiekot: Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready
Renkaat: Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength -suojatut sivuseinämät, aramidipalle, 120 tpi, 29×2.60″
Vaihdevipu: Shimano SLX M7100, 12 vaihdetta
Takavaihtaja: Shimano XT M8100, pitkä häkki
Kammet: e*thirteen Helix, 30T, teräsratas, akselin pituus 73 mm, ketjulinja 52 mm
Keskiö: Shimano SM-BB52, 73 mm, kierteinen, ulkoiset laakerit
Rataspakka: Shimano SLX M7100, 10-51, 12 vaihdetta
Ketju: Shimano Deore M6100, 12 vaihdetta
Satula: Bontrager Arvada, ontot kromoly-kiskot, leveys 138 mm
Hissitolppa: TranzX JD-YSP18 31.6mm
Ohjaustanko: Bontrager Line, alumiinia, 35 mm, nousu 27,5 mm
Gripit: Bontrager XR Trail Comp, nailonia, lukittuvat
Ohjainkannatin: Bontrager Elite, 35 mm, 0 astetta
Ohjainlaakeri: FSA IS-2, 1 1/8″:n yläosa, 1.5″:n alaosa
Jarrut: Shimano, nelimäntäinen hydraulinen levyjarru, M6100-vipu, M6120-jarrusatula
Jarrulevyt: Shimano RT66, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, 203mm / 180mm
Paino: M – 13,13 kg (TLR-tiivistysaineen kanssa, ei sisärenkaita)
Sähköfatbike – TUNTURI EMAX ME
Tunturi eMAX ME sähköfatbike on varustettu tehokkaalla Shimanon EP8 sähkömoottorilla. Moottori on tehokas (85 Nm vääntö), joten se pitää isotkin mäet kevyen tuntuisina. Akku takaa, että voit lähteä pidemmällekin pyörälenkille ilman huolta akunkestosta. Sähköavustusta käytettäessä voit valita kolmesta tehoalueesta; Boost, Trial ja Eco.
Tunturi eMAX ME on alumiinirunkoinen, Sram NX11 -vaihteisto huolehtii voimansiirrosta ja Shimano MT-410 hydrauliset levyjarrut tuovat varmuutta maastolenkeille. Leveissä Schwalbe Jumbo Jim 26×4.8” -renkaissa on pitoa haastavillakin alustoilla, kuten hiekalla, lumessa tai liukkailla kallioilla.
Runko: Alumiini
Etuhaarukka: Rockshox Bluto 15 x 150 mm, Air 120 mm
Takavaihtaja: Sram NX-11
Vaihdevipu: Sram 11 single click trigger
Jarrut: Shimano ML-4100/MT410 Deore hydraulinen levyjarru
Moottori: Shimano STEPS EP8 85Nm
Akku: Shimano BT-E8010 Lithium-ion 36 V; 14 Ah / 504 Wh
Ohjainyksikkö: CEM800 1.4″ (4cm) Boost, Trail, Eco
Kampisarja: Fat bike 34T
Takarataspakka: SRAM PG 1130 11-SPEED 11-42T
Vanteet: Alexrims Cherokee 80
Renkaat: Schwalbe Jumbo Jim 26×4.8
Ohjainkannatin: A-Head, alumiini 45mm
Ohjaustanko: Alumiini, musta 780 mm
Gripit: Herrmans Luna
Satula: Selle Royal Essenza
Satulatolppa: Alumiini 31,6 mm
Polkimet: Alumiini
Valaisimet: Edessä ja takana
Muuta: Etuvalo,joka ottaa virtansa akusta, takana paristovalaisin, soittokello, akku integroitu runkoon. 203/180 mm jarrulevyt
Paino: 23 kg